zaterdag 1 december 2012

deel 1 vakantie Nieuw Zeeland North Island

Vakantie Nieuw Zeeland van 10 dec 2012 tot 18-01-2013.

Vertrek maandagmorgen op 10-12-2012 om 07.57uur vanuit Nijmegen met de trein naar Schiphol. Daarna stappen wij op het vliegtuig om 12.30uur. In totaal met tussenstop is het 30uur vliegen.
Wij hebben gevlogen met Getaway Pacific Airlines met een tussenstop van 8uur op Hong Kong.
Achteraf hadden wij nog even de stad Hong Kong in kunnen gaan maar dat wisten we niet dat we er tijd genoeg voor zouden hebben, maar op het vliegveld een relaxhoekie geboekt waar we toch even lekker ons konden opfrissen met eten en massage erbij. Voordeel was dat wij fris en wel met het 2e gedeelte van de vlucht (11uur) konden beginnen.
Op woensdagmorgen om 07.30uur komen wij aan in Auckland en worden wij afgehaald door Nick en Rob van Bayoffislandcampervans. Inmiddels is de klok al 12uur vooruit gezet.

Woensdag 12-12-2012.
Na een vermoeide reis komen wij eindelijk aan maar ons geduld wordt nog even op de proef gesteld. In Nieuw Zeeland moet je aangeven wat je meeneemt in je koffer, zoals sportschoenen, rookwaar en eten.
Dus wij dat aangegeven op een formulier. Zo worden wij gecontroleerd en de schoenen van Sandra bleken een beetje vuil onder de zolen te hebben. Deze werden dus ook netjes door de douane schoongemaakt, zonder wat bij te hoeven betalen. Ze zijn als de dood dat er ziektes het land binnen komt. Eindelijk waren we door en worden hartelijk ontvangen door Rob.

Aankomst Auckland!

Ik kon het niet nalaten om toch even reclame te maken voor Nick en Rob.

(1e route airport Auckland via Bay of Islands Paihia, 250km)
Onderweg koffie gedronken in een hippie tent, erg leuk en na de toiletten van meneer Hundertwasser bewonderd te hebben ontvangt Nick ons op hun bed en breakfast. Mooie lokatie zeg!
Ik had het goed geraden, wij krijgen vis als avondmaaltijd. Deze vis had een kennis van Nick en Rob gevangen en dat wilden zij graag met ons delen. En die Nick en Rob kunnen goed koken, dat was al snel duidelijk. Wij hebben genoten van de maaltijd!

Donderdag 13-12-2012.
Op deze mooie donderdag nemen wij de camper in ontvangst en begint de tocht door Nieuw Zeeland.
Deze camper is voorzien van: WIFI, laptop, mobiele telefoon, navigatie, tourist radio, slaapplaats boven cabine, keukenblok, douche en chemisch toilet, daarnaast kun je de camper in een parkeervak kwijt. De camper is zuinig in gebruik en gemakkelijk te berijden! Dus zéér confortabel.
Daarnaast nog 2 fijne stoelen, een bakplaat op campinggas, een tafel inklapbaar natuurlijk. Eigenlijk alles er op en eraan. De reistassen kon je achter (bagageruimte) in de camper kwijt. Erg handig allemaal!
Meer info: http://www.camper-verhuur-nieuwzeeland.nl/campers-explorer/

(Route Paihia - Russell, 20km)
Eerste tocht naar de Kawiti Caves om de glow worms te bezichtigen. Heel apart om die gloeiende dingen aan het plafond te zien hangen in de grotten.
Daarna richting camping de Russel Top 10 Holidaypark om de eerste nacht door te brengen. Wel gelijk een mooie plek gereserveerd.
Het is even wennen maar voordat je het weet is de volgende morgen al weer aangebroken.

Vrijdag 14-12-2012. (route Russell - Cape Reinga, 230km)
We parkeren de camper ergens in Russel om in te checken voor de boottrip of the Bay of Islands.
Prachtige tocht en vooral de dolfijnen en daarna the hole in the rock.

Na einde van de tocht bij een zeer bekend hotel fish and chips gegeten en vervolgens met de camper naar de Cape Reinga gereden. We waren vrij laat dus een camping zat er niet meer in.
Route Cape Reinga - Pukenui, 70km
Na een uur gereden te hebben kwamen we een mooi grasveld tegen gelegen aan het meer waar wij de nacht hebben door gebracht. Er stonden al 2 campers dus dat zat wel snor. Dat moet ergens vlakbij Pukenui zijn geweest.

Zaterdag 15-12-2012. (route Pukenui - via Waipoua Kauri Forest - Dargaville, 240km)
Een mooie ervaring. Dat wild camperen. Wel een veilig plekje opgezocht natuurlijk. 's Morgens vroeg kwamen we in contact met Milly een in de 70 jarige vrouw die ons van harte welkom heette in NZ. Erg gastvrij was ze. Ze kwam gewoon het veld opgelopen waar wij en nog 2 campers stonden om een praatje te maken. Dat was zeer gezellig! Ze gaf ons nog een paar tips mee en daarna hebben wij onze route vervolgd.

Onderweg na even gestopt bij een koffie tentje, langs de kant van de weg, ook erg gezellig en gastvrij
Amerikaans, jaren 70 stijl, kregen we ook nog gerookte tonijn mee voor de lunch!

Daarna langs een meer gereden, even op de Ninety Miles Beach gelopen, erg indrukwekkend, maar niet op gereden wat wel kan maar niet met de camper.

Een winkel bezocht waar ze houten meubelen van de Maori's verkochten. Erg mooi. Op naar de grote bomen oftewel de Waipoua Kauri Forest.
De wandeling die daarbij hoort hebben we niet meer gedaan. Was teveel van het goede, maar wel in een zeer mooie omgeving gereden. Onderweg op een mooie plek de heerlijke tonijn gegeten, een nadeel, de camper heeft nog zeker 2 dagen geroken naar tonijn.

In Dargaville aangekomen een camping gezocht de Dargaville Holidaypark, eenvoudige gezellige camping.

Zondag 16-12-2012. (route Dargaville - Auckland 200km)
Op naar Auckland.
Onderweg naar Auckland op advies van de Tourist Radio een Kaouri Museum bezocht. Heel interessant, te zien zijn o.a. hoe zij vroeger van grote bomen meubelen maakten. Die bomen moesten wel uit het oerwoud gehaald worden. Indrukwekkend allemaal.
Vanuit de camping de Avondale Motor Park in Auckland zijn we met de bus lijn 211 naar de Skytower gegaan. Dat is nog eens een belevenis om van grote hoogte Auckland te kunnen zien.

Het stadsvervoer in Auckland is modern, te vergelijken met dat van ons. Prijzen liggen hetzelfde als bij ons.
Ook als je langs de kant van de weg groente en fruit koopt van goede kwaliteit betaal je hier meer dan bij ons in Nederland.

Maandag 17-12-2012. (route Auckland - Coromandel 180km)
route Coromandel - Hot Water Beach 50km)
Vanuit de camping richting Coromandel, een tochtje van ong. 230km. Onze navigator de Tom Tom had wel een beetje moeite om Auckland uit te komen, dus wij ook.
Coromandel is een leuk vissersplaatsje. Wij hebben daar even koffie gedronken en verder op naar Hot Water Beach. Onderweg kwamen wij een bordje honey tegen. Dus even een pot Manuka honing ingeslagen.
Dus keurig op zijn Engels gevraagd of zij inderdaad honing verkopen. " ja hoor " zegt ze in het Nederlands terug. Zul je net meemaken, doe je je best om Engels te praten en krijg je Nederlands terug. Op de camping in Auckland was dat ook al zo.
Wat blijkt van de 4.5 miljoen inwoners zijn er 60.000 Nederlanders. Dus de kans dat je er een tegenkomt is zeker aanwezig.
Hot Water Beach, wat een aparte ervaring. Bij de shop een schop gehuurd en je graaft er een gat mee op het strand. Wel eerst zoeken waar warm water zit. Je voelt het met je voeten maar ook kun je damp boven gedeelten van het strand zien.
Dus graven maar en na een paar pogingen jawel hoor we hebben warm water van ong. 35 gr, Heel raar maar waar. Dus een eigen bad op het strand graven.

En Sandra graaft ook vrolijk er op los getuige deze foto.

Op de camping De Top 10 Holidaypark Hotwater Beach aangekomen plannen we de activiteiten voor de volgende dag.

Dinsdag 18-12-2012. (route Hot Water Beach - Rotorua 240km)
Op het programma staat Rotorua. Bekend van de geisers en de stank rotte eierlucht, die erbij hoort.

Dus aangekomen bij de Pohutu geyser. Deze ligt in een mooi park. Ook wordt daar uitgelegd hoe de Maorie's touw maakten en van houten boomstammen meubels e.d. maakten. Mooi om te zien.

Na een camping de Rotorua Top 10 Holidaypark uitgezocht te hebben hadden wij nog tijd genoeg om de Maori concert te boeken voor de aankomende avond.
Een half uur later stonden we bij de bus.
Deze werd door OMA bestuurd!
Dit concert werd gedeeltelijk gehouden in het bos genaamd: Tamaki Maori Village.
Wij waren met 4 groepen en tijdens de rit er naar toe werd er een chief uitgekozen, lees voorganger.
Op een soort arena werden wij door de Maori's met luid gejubel, geluid ontvangen. Zij legden ons uit hoe zij in de bossen leefden.

Boven: een Maori dans
Onder: ontvangst

Na deze belevenis mochten we met z'n allen aan het lekkere warm buffet beginnen.
Op de weg terug bleek oma het wel heel erg gezellig te maken in de bus. Iedereen moest een liedje zingen van het land van oorsprong. Leuk was dat zeg! Oma deed bijna alle liedjes meezingen. Als je klaar was claxoneerde oma effe. Prachtig! Wat een sfeer. Oma deed er zelf ook nog een schepje bovenop door zelf ook nog even te zingen en om daarna even rondje van de zaak op de rotonde te rijden. Echt genieten was dat gewoon. En je moest eens weten dat oma die bus bestuurde zonder rijbewijs! Dat doen ze daar niet aan. Dit wordt gewoon geleerd van generatie op generatie.

Woensdag 19-12-2012. (route Rotorua -  Matamata set Hobbiton,  80km)
route Matamata - Huka Falls, aan state highway 5, 114km)
In een boekje kwamen wij op het idee naar de set van Hobbit te rijden gelegen in Matamata.
Was even zoeken want de TOM TOM wist het niet dachten wij. Dan maar de smartphone erbij en die kwam er wel uit. Het staat nl. niet altijd even goed aangegeven.
Een prachtig landschap is dat waar de film is opgenomen.

Hierboven een huisje waar de Hobbits in leefden. Erg klein natuurlijk.
Niet alles was klein, zie foto hieronder.

Een zeer groot gebied is dit waar de film is opgenomen en wij werden er met de bus heen gebracht.
Daarna weer opgehaald. Je werd gedropt in een dorpje waar wij een rondleiding kregen.
In het cafe werd bier en ginger aangeboden. Die rondleiding duurde 1.5 uur, heel indrukwekkend allemaal.

Op het programma die dag stond nog de Huka Falls. Een prachtige waterval.

Even gepauzeerd bij de waterval en op de kaart vonden wij een DOC camping de Reids Farm Recreation Reserve. Dat leek ons wel wat om een plaatsje in de buurt van deze waterval op te zoeken.
Op een DOC camping is geen stroom aanwezig en soms ook geen toilet. Bij deze wel een toilet. Dus waren wij op onze eigen camper aangewezen qua stroom en water. Wel leuk om dat mee te maken. 's Morgens weer wakker worden met op de achtergrond het geluid van het water.
En zo werd het:

Donderdag 20-12-2012. (route Huka Falls - via Taupo - Napier, 160km)

Deze dag vanuit de Huka Falls camping naar Taupo gereden. Even gestopt bij het Taupo meer met een gezellig bakkie koffie, gekocht bij zo'n kar die op een parkeerplaats stond. Het uitzicht was geweldig met op de achtergrond prachtige bergen met eeuwige sneeuwtoppen en natuurlijk ook mooi weer.
Onderweg stopten we bij een parkeerplaats met uitzicht op een prachtige waterval.

Verder op de route kwamen wij toevallig (Hawkes Bay) een olijvenboer tegen. Wij konden het niet laten om heerlijke knoflookolie mee te nemen. Heerlijk om te gebruiken bij vlees te bakken. Hawkes Bay heeft een micro klimaat en daardoor veel soorten produktie zoals olijfolie, wijnen, groente en fruit die je langs de kant van de weg vindt.

Eenmaal aangekomen in Napier hebben wij genoten van de mooie gebouwen en de geweldige baai. Het water was te koud om te zwemmen. In dit gebied is het vaak mooi weer.
Geslapen die dag op een Top 10 Holidaypark Napier.

Vrijdag 21-12-2012. (route Napier - gebied Haykes Bay - Ashurst richting Palmerston North, 190km)
's-morgens koers gezet richting Cape Kidnappers (hier zitten de Jan van Genten, volgens het boek)
volgens ons was de kolonie van Jan van Gent gekidnapped, want wij hebben ze niet aangetroffen, konden hier niet naar toe lopen, want het was hoogtij.

Op onze agenda stond nog een wijngaard in Hawkes Bay om wijn te proeven. Er zijn heel veel wijngaarden dus hebben we er maar eentje uitgeprobeerd. Anders zou je zo dronken worden en we moeten nog zo'n end.
Wij hebben degene genomen uit het boek, welke aanbevolen werd, heerlijk geproeft en een paar flessen gekocht. Het neusje van de zalm hebben we gekocht. Kostte wel wat maar dan heb je ook wat. Leuk voor de Kerst vonden wij. (route 30km)

Vervolgens heerlijk fruit en groente gekocht in Fruitworld (stond ook in het boek) en onze reis voortgezet richting Palmerston North.
Hier een DOC camping gezocht en terecht gekomen op Ashhurst Domain, prachtige plek in het bos, was wel even zoeken, de tomtom was de weg kwijt en wij dus ook even. Ogen goed de kost geven en het komt vanzelf goed. Een genot om ook naar de vogels te luisteren.
's avonds bekeken of we naar Tongaria konden de volgende dag, hier is recentelijk de vulkaan uitbarsting geweest. Besloten om dit over te slaan, wordt op de sites afgeraden omdat een groot deel van het park is afgesloten. De volgende morgen vertrokken richting Wellington.

Zaterdag 22-12-2012. (route Ashhurst Domain - via Palmerston North - Wellington, 165km)

De bedoeling was om naar een wolwinkel  (verkoopt items uit de film van Lord of the Rings and Hobbit) te gaan nabij Wellington maar deze bleek gesloten te zijn t/m 2 jan 2013 i.v.m de feestdagen, erg jammer.
De camping de Top 10 Holidaypark Lower Hutt was inmiddels vlakbij dus gelijk koers gezet daarheen.
We waren redelijk vroeg al op de camping dus tijd om met de bus richting centrum van Wellington te gaan.
Goedkoopste is om een dagkaart te nemen als je op de bus stapt. In Wellington wat gewinkeld, oude gebouwen bekeken. Rondgelopen in de haven.

Wij konden geen fish en chips vinden in de haven dus maar besloten om eerder terug te gaan richting camping. Aan de buschauffeur gevraagd of hij nog iets wist in Lower Hutt want daar hadden wij onderweg wat gezien dachten wij. Hij wist wel een plek om te eten, dus gestopt in Lower Hutt. Heerlijk fish en chips gegeten, homemade wel te verstaan. Wel op de bank buiten in de zon. We konden niet binnen eten want het was afhaal. Heerlijk genieten dus. Omdat we met de bus waren moesten we wel 50min wachten voor de volgende bus er aan kwam.

Zondag 23-12-2012. (route Wellington, 25km)
Uitgeslapen dit keer.
Omdat we voorlagen op het reisschema moesten de tickets van de boot nog gewijzigd worden. Dit was geen probleem blijkbaar. Het lijkt er op dat ze hier ook een crisis doormaken want het is nergens druk, vinden wij niet erg, maar wij hadden dit wel verwacht drukte, gezien het hoogseizoen. De camping waar we zaten hebben we niet van te voren geboekt. Blijkbaar niet nodig, terwijl velen hier in het hoogseizoen overnachten om daarna met de veerboot richting Zuidereiland te gaan.
In de boek stond nog een wolwinkel en daar dus naar toe gereden. Met de bus was geen doen. Ook hier kennen ze zondagsdienst en dan rijden er niet zo veel bussen als anders. Was even spannend om door Wellington te rijden maar viel uiteindelijk wel mee. De wolwinkel gevonden, nou ja, eerder een schuur.

Niet gevonden wat we zochten, dus zowieso blij dat we niet met de bus waren gegaan. Deze winkel was gelegen aan een erg mooi Evants Bay Parade.

Interessant was nog om naar het adres te rijden waar (schoon)vader 60 jaar geleden heeft gewerkt. Het gebouw bleek een brandweerkazerne te zijn. Maar in ieder geval gevonden. Raar gevoel geeft dat om op die plek te zijn.

Zo alles klaar maken voor morgen de boottocht naar Picton, moeten om 07.00uur in de haven van Wellington zijn.

Maandag 24-12-2012. (route Wellington - haven Wellington, 10km)
Om 06.15uur vertrokken op weg naar de boot.
Al snel ingecheckt en de bootreis kon beginnen.
Het was niet zo'n geweldig weer dus konden er geen mooie foto's gemaakt worden helaas.
Toch nog een paar genomen, zie hieronder.

De oprijlaan van de boot.
Wij stonden apart met een aantal andere campers.
Veel waren het er niet vandaar dat wij onze ticket ook makkelijk konden wijzigen in een andere datum.

En nog een foto gemaakt van de haven van Wellington gezien vanuit de boot.

(route Wellington - via Picton - Nelson, 110km)
Om het bestand niet al te groot te laten worden maak ik van het South Island een nieuw bestand,

1. Reacties
    1. Ik zou graag even aan de andere kant willen zijn, hartstikke leuk om al jullie belevenissen te volgen...prachtig. Zo te lezen gaat het goed en hebben jullie het naar jullie zin.
      Hoop dat dit antwoord aankomt bij jullie. Het is vandaag de 21e december, de dag bij jullie is volgens mij al om en hier bijna, en er is nog steeds niks gebeurt.....!!! Monique alias Polliewellie

Verwijderen
  2. Wat gaat de tijd snel, bijna 1 jaar geleden alweer en wat hebben jullie genoten als ik het zo allemaal lees. Top dat wij (Rob en Niek) van http://www.camper-verhuur-nieuwzeeland.nl hier aan mee hebben kunnen en mogen dragen! Groeten uit Nieuw Zeeland!